دریاچه اورومیه را نجات دهیم

دریاچه اورومیه را نجات دهیم

موضوع : بحران اب , ,

احیای دریاچه ارومیه بصورت قدم به قدم و مرحله ای امکان پذیر است

رئیس سابق مركز تحقيقات آرتميا و جانوران آبزي دانشگاه اورمیه گفت: دیدگاه ها و تجربیات ارائه شده در کنفرانس خوب بود و در این کنفرانس جلساتی به عنوان جلسات هم اندیشی برگزار شد که علل بروز بحران و راهکارهای خروج از آن بررسی شد.

دکتر آق افزود: مقلات ارائه شده راهکارایی را برای عبور از این بحران مشخص کرد که بیشتر آنها در ارتباط با این بود که چون احیای دریاچه ارومیه به شکل قبلی آن امکان پذیر نخواهد بود، لذا در این راستا پیشنهاد شد ما بصورت مرحله ای و قدم به قدم دریاچه ارومیه را احیا کنیم و اجازه ندهیم که روند خشکسالی دریاچه ادامه پیدا کند؛ زیرا ما سالانه بخش زیادی از آب را از طریق تبخیر از دست می دهیم.

این استاد برجسته دانشگاه اورمیه ادامه داد: به هر طریقی باید سالانه3.1 میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه بشود و چگونگی انجام این کار در ستاد مدیریت بحران بایستی تصمیم گیری و مدیریت شود.

 

تیم های تخصصی در ارتباط با مسائل مختلف دریاچه ارومیه تشکیل شود

دکتر آق سپس به طرح پیشنهادی خود اشاره کرد و گفت: پیشنهادی که بنده ارائه کردم، این بود که چند تیم تخصصی در ارتباط با زمینه های مختلف مانند مسائل هیدرولیکی دریاچه ارومیه، مسائل تنوع زیستی آن، مسائل مربوط انتقال آب و اقدامات مربوط به صرفه جویی در آب کشاورزی تشکیل شود و در تمام این زمینه ها تیم های تخصصی شکل بگیرد و این ها هر کدام در زمینه خود راهکار و برنامه ارائه بدهند و دولت نیز از این برنامه ها و متخصصین استفاده و حمایت کند و خود این تیم های متخصص هم بر درستی اجرای برنامه ها ناظر شوند؛ در این صورت همه چیز درست پیش خواهد رفت.

 

حال آرتمیا خوب نیست ولی هنوز زنده اند

این متخصص آرتمیا و جانوران آبزی در ارتباط با وضعیت آرتمیا در دریاچه ارومیه نیز گفت: اصلا آرتمیای دریاچه ارومیه در وضعیت خوبی نیست و در تابستان گذشته شوری آب به 440 گرم در لیتر رسید که این مقدار شوری آب خیلی زیاد است اما آرتمیا موجودی بسیار قوی است و قسمتی از آنها خود را با شرایط جدید سازگار کرده اند و زنده هستند. می بینیم که در زمان هایی خاص از سال آرتمیا وجود دارد، ولی تولید و تراکم آن کم است.

وی افزود: حفظ و احیای دریاچه ارومیه باید همزمان با حفظ و احیای آرتمیای آن باشد، چرا که ما دریاچه ای زنده با همان شرایط اکولوژیکی سابق می خواهیم.

دکتر آق در خصوص برداشت نمک از دریاچه نیز اظهار داشت: به نظر من برداشت نمک از دریاچه ضروری است و باید بیشتر انجام شود، چون در غیر اینصورت با انتقال آب شیرین از شوری دریاچه کاسته نمی شود و از طرفی دیگر با اینکار بهره برداری اقتصادی انجام می دهیم و برای عده ای هم شغل ایجاد می شود و نیز از عوارض بعدی نمک ها کاسته می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این موارد، برداشت نمک می تواند شرایط بهینه را برای زیست آرتمیا و پرندگان مهاجر فراهم سازد.

دکتر آق در مورد نگرانی ها در خصوص احتمال انقراض نسل آرتمیا گفت: سیست آرتمیا سالیان سال در میان آب و نمک دریاچه می ماند و هر وقت شرایط بهینه پدید آمد باز هم به زندگی خود ادامه می دهد، در این رابطه ایجاد بانک ژنی آرتمیا هم اهمیت های خاص خودش را دارد.

 

امیدوارم دولت به وعده خود درباره حمایت از دریاچه عمل کند

وی در خصوص وعده های دولت برای انجام حمایت های لازم از دریاچه اورمیه گفت: امیدوارم دولت به وعده خود درباره حمایت از دریاچه عمل کند.

وی ادامه داد: 90 درصد آبهای منطقه در بخش کشاورزی مصرف می شود و راندمان آبیاری کنونی 30 درصد است، پس هر چقدر بتوانیم در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کنیم، همانقدر می توانیم برای احیای دریاچه کمک کنیم.

دکتر آق افزود: آبیاری به روش غرقابی بیشترین هدر رفتگی آب را دارد و تصمیم دولت برای تبدیل روش های کنونی به روش آبیاری تحت فشار بسیار مثبت و به نفع کشاورز و دریاچه ارومیه است و من پیشنهاد می کنم دولت 100 درصد هزینه های این بخش را تقبل کند که این به نفع همه است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه ثروت بسیار بزرگی برای ماست و اگر بتوانیم آن را به شرایط قبلی یا حتی شرایط اکولوژیکی مناسب برگردانیم، می تواند منبع بسیار غنی برای درآمدزایی برای منطقه باشد.

دکتر آق ادامه داد: من به دریاچه ارومیه به عنوان یک منبع بزرگ تولید ثروت نگاه می کنم، پس احیای آن به نفع همه مردم است و توسعه پرورش آرتمیا و صادرات آن می تواند هزینه های مصرفی امروز آن را بازگرداند.

 

با نگاه مثبت جلو برویم

وی به ضرورت پرهیز از نگاه منفی به این دریاچه تاکید کرد و گفت: اینکه بگوییم دریاچه خشک شود ائله و بئله می شود، اینها نگاه های منفی است. بهتر است که از جنبه مثبت نگاه کنیم و بگوییم که دریاچه را احیا بکنیم این مزیت ها را خواهیم داشت و برای هزاران نفر شغل ایجاد خواهد شد، صدها میلیون دلار درآمد خواهد داشت، دهها هزار نفر توریست جذب خواهد کرد و... باید از مسیر مثبت نگاه کنیم.

وی با انتقاد از منفی بافی های برخی درباره دریاچه ارومیه گفت: برای جلوگیری از عوارض خشک شدن دریاچه باید دو برابر احیای آن هزینه کنیم، برای احیای دریاچه ارومیه لازم است با نگاه مثبت جلو برویم که انگیزه بهتری برای احیای دریاچه ایجاد خواهد کرد.

وی با خنده آور توصیف کردن نظریات پرویز کردوانی گفت: نظریات ایشان واقعا تاسف بار است. ایشان گفته اند که کف دریاچه خاک بریزیم و کشاورزی کنیم! من خطاب به ایشان عرض می کنم که با نصف هزینه خاک آوردن می توان دریاچه را احیا کرد.

وی ادامه داد: یک سوم کشور ما کویر است، اگر یک کویر نمکی را می شد با خاک ریزی به یک منطقه حاصلخیز تبدلی کرد، ما در کشور این همه کویر داریم، چرا ارومیه را کویر کنیم و روی آن خاک بریزیم و بعد بخواهیم خربزه بکاریم؟!

 

تصوی نشان میدهد که دریاچه بزودی در اینده ای نچندان دور  کاملا خشک خواهد شد

 


ارسال نظر براي اين مطلب


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







نمایش کلیه نظرات

آخرین مطالب ارسالی

استفاده از تمام ظرفيت تانکر هاي آبرساني آبفاي البرز درتابستان 93
همت همکاران آبفاي البرز براي غلبه بر دشواريهاي تامين و توزيع آب در سال 93 تحسين برانگيز بود
فعاليت حاميان آب دانش آموزي دركرج آغاز شد
شرکت آب تهران: بحرانی ترین وضعیت آبی را در 46 سال گذشته داریم
دهه فجر مبارک باد
کاهش آلودگی آب و راهکارهای آن
کشور در وضعیت بحران کم آبی قرار دارد/ آخرين فرصت ها را از دست ندهیم
آخرین وضعیت سطح تراز آب دریاچه ارومیه/ تعیین مرز بین آب و خشکی با دقت بالا
مدیریت منابع آب در ایران و جهان
موجودی ذخایر آب سدهای ایران
چگونه آب را براي آيندگان ذخيره کنيم
ارزش و اهميت آب
آب سرچشمه ی حیات است بدون آب زندگی وجود نخواهد داشت
امنیت آبی: رابطه آب ـ غذا ـ انرژی ـ اقلیم
مجله بینش – شماره ششم
آب و فرهنگ در تاریخ ایران زمین
مدیریت آب، از چالش‌های مهم پیش روی دولت تدبیر و امید است
آب نماد ثروت است!
بحران جدی آب از سد کرج تا ارومیه
سونامی نمک ارومیه به تهران می‌رسد!